Metamorfose levert Van Gils 'verhaalrijke' toekomst op

Vandaag was Robert Meijer – CEO van Van Gils Fashion BV gastspreker tijdens de lunchbijeenkomst van de Commerciële Club Leeuwarden in het Oranje Hotel in Leeuwarden. Meijer is sinds 2010 directeur van Van Gils. Uit zijn verhaal bleek dat de frisse wind die hij sindsdien doet waaien, het bedrijf goed heeft gedaan. En misschien zelfs wel van de ondergang heeft gered.

Jarenlang kon Van Gils zich meten met de grote modemerken in de wereld. Maar toen Robert Meijer ruim vier jaar geleden aan de slag ging bij het bedrijf, was het alle glans verloren. ,,Er waren nog maar tachtig filialen en niets dan ellende”, blikt hij terug. Veranderen was zijn uitdaging. En dat was niet makkelijk in tijden van crisis. Winkels hebben het niet makkelijk door de komst van internetshops. Zijn plan van aanpak was dan ook rigoureus en zeer uitgebreid.

Om te beginnen heeft het bedrijf afscheid genomen van hun merkportfolio. Daarin zaten labels als Frans Molenaar, Bad Boys en Setpoint. Tot een paar jaar geleden had Van Gils nog twintig merken. Nu focust het zich op één: Van Gils. ,,We willen verstandige groei realiseren. Een groei die consistent is en op lang termijn winstgevend.” Ook ging hij met de bezem door het personeelsbestand. Dit bestond bij zijn komst nog uit 150 personen. Het resultaat is een 35-koppig team dat hem scherp houdt en constant bezig is met het merk naar een hoger niveau te brengen.

Het bedrijf heeft inmiddels een duidelijk beeld van de markt waarop het zich wil focussen. Dat is de BeNeLux. En hoewel bedrijven in alle landen ter wereld mee mogen doen, verwacht men van deze bedrijven wel dat ze afstemmen op de BeNeLux-marketing. Tot slot heeft het bedrijf de moderne technieken omarmd en haalt het alles uit internet waar dat maar kan. Daarnaast kan Van Gils behoorlijk innovatieve pakken maken, bijvoorbeeld voorzien van een GPS-systeem.

Het bedrijf is dus weer helemaal opgepoetst en kan weer in één adem worden genoemd met partijen als Hugo Boss. Maar nu Van Gils haar succes weer heeft teruggewonnen, zal niemand binnen het bedrijf achterover leunen. Vernieuwen en perfectioneren is een oneindige taak voor het Van Gils-team. Van Gils: ,,Ons moraal is ‘no stitch, no story’. Ons bedrijf heeft veel stitches, littekens. Door avontuurlijk te zijn, krijg je soms littekens, maar het levert ook altijd mooie verhalen op. Voor wat betreft Van Gils geldt: The story continues.”

Over Van Gils Fashion BV

Van Gils Fashion BV bestaat sinds 1948. Het bedrijf maakt deel uit van LOGO International, waar ook WE Europe en O’Neal toe behoren. Van Gils is groot geworden met pakken, maar inmiddels is het assortiment uitgebreid met jeans, chino’s, knits en zelfs woonaccessoires.

 

« terug naar overzicht